Boekbespreking 'Fortuna's kinderen' door Annejet van der Zijl

Over de auteur
Annejet (1962) werd geboren in een lerarengezin en studeerde kunstgeschiedenis en massacommunicatie in Amsterdam en International Journalism in Londen. Daarna werkte ze een aantal jaren in de journalistiek, onder andere als misdaadverslaggeefster. Een selectie van haar misdaadverhalen verscheen in 2014 onder de titel Moord in de Bloedstraat.

De schrijfcarrière van Annejet begon in 1998, toen ze debuteerde met Jagtlust, een reconstructie van de gelijknamige, roemruchte kunstenaarskolonie in het Gooi. De bekroonde biografie Anna, het leven van Annie M.G. Schmidt (2002) zette haar vervolgens op de kaart als 'De koningin van de literaire non-fictie' (Pieter Steinz in NRC Handelsblad). Het boek diende onder andere als basis voor de door Ruud Bos geproduceerde dramaserie Annie M.G en voor de musical Was getekend, Annie M.G.Schmidt met Simone Kleinsma. Annejet heeft nog vele andere bekende titels op haar naam staan zoals o.a. Sonny Boy, De Amerikaanse prinses, De val van Annika S., Bernhard en Gerard Heineken.

Over het boek
In het nieuwste boek van Annejet van der Zijl heeft zij haar succesvolle Boekenweekgeschenk Leon & Juliette verwerkt. Het boek beslaat meerdere delen.  Dit waargebeurde verhaal begint bij avonturier Leon Herckenrath uit Monster die in 1818 zijn hart verloor aan de jonge slavin Juliette en volgt hun oudste dochter en haar Hollandse man tijdens hun avonturen in Californië ten tijde van de Goldrush. En hoe verging het hun nazaten, met hun ongebruikelijke erfenis van enorme weelde en een zwarte bloedlijn?

Fortuna's kinderen is een twee eeuwen omspannende, verrassend actuele familiesaga over mensen die hun leven niet lieten begrenzen door risico's en hun liefdes niet door huidskleur.

Bespreking
Twee vijven en twee zevens waren de cijfers dit keer. Het eerste deel Leon & Juliette werd zeker gewaardeerd en dat deel is ook dusdanig geschreven dat je je met de personen kunt verbinden. De daaropvolgende delen zijn minder uitgewerkt en voelden voor allemaal meer als een opsomming van historische feiten zoals in een geschiedenisboek. Je kunt je geen beeld vormen van de karakters van de personen. Vele vragen over hoe een en ander ging in die tijd werden niet beantwoord. Het is wel bijzonder dat deze mensen uit Monster komen en dat daar nog steeds een familiegraf is.

Beoordelingen en meningen:

• 7  Met plezier gelezen. Heb persoonlijke invullingen gemist. Hoorde dat de anderen dat ook hadden gemist. Opkomst en neergang. Hoopgevende tolerantie versus vreselijke wreedheid.
  • 5 Het eerste deel Leon & Juliette was boeiend om te lezen. Daarna werd het een opsomming van heel veel feiten. Jammer dat dit me niet verder boeide.
  • 7 Het eerste deel is mooi geschreven en je wordt meegenomen in het verhaal. De volgende delen zijn afstandelijk geschreven en konden me niet boeien, want de personen bleven zo oppervlakkig. De achtergrond over het ontstaan van San Francisco was wel interessant, maar hoe zaken geregeld werden bleef vaag.
  • 5 Ik geef een 5, maar voor het Boekenweekgeschenk Leon &Juliette geef ik een 8. De rest was veel te veel een opsomming, te afstandelijk. Stukken zelfs overgeslagen.

Bewust Delft Boekenclub

De boekenclub van Bewust Delft leest en bespreekt eens in de 6 weken een boek dat te maken heeft met bewust(er) leven: persoonlijke groei, welzijn, gezondheid en/of duurzaamheid.